عوامل موثر در تصمیم گیری

 

در این مقاله می‌خواهیم از اهمیت تصمیم گیری در زندگی و عوامل موثر در تصمیم گیری صحبت کنیم؛

آقای هادی صائبی کارشناس فرهنگی راه روشن، بحث را این‌گونه آغاز کردند که :

سه راهکار برای داشتن شرایط خوب تصمیم گرفتن چیست ؟

این بحث را ابتدا، با پاسخ به ابتدایی ترین موضوع این مقاله که تصمیم گیری چیست؟ آغاز می‌کنیم  ؛

آقای صائبی کارشناس فرهنگی راه روشن در پاسخ به این سوال که تصمیم گیری چیست؛ به این نکته اشاره میکنند که تصمیم گیری ،همان انتخاب درست و سنجیده در زمان مناسب خود است.

 

 

اما هنر تصمیم گیری خود به عواملی بستگی دارد که ما در اینجا چند نکته از عوامل موثر در تصمیم گیری را بیان میکنیم:

  1. در هنگام تصمیم گیری ممکن است شرایط روحی یا روانی ما مناسب نباشد و تحت تاثیر احساسات ناشی از آن زمان و آن لحظه باشیم ، در این جا یک نکته مهم وجود دارد که یکی از شرایط خوب تصمیم گرفتن این است که ما تحت فشار نباشیم و به اشتباه دچار  تصمیم گیری در لحظه   نشویم؛  مثلا وقتی ما بخاطر فشار ناشی از کار خسته هستیم ویا بخاطر یک موضوع ناراحت یا عصبانی هستیم, تصمیم گیری درست در لحظه را نمی‌توانیم انجام بدیم و برای مدیریت هنر تصمیم گیری ،

گاهی اوقات ، ممکن است با یک چرت ساده و یا حتی نوشیدن یک لیوان آب آرامش لازم برای تصمیم گیری خود را بدست آوریم .

 

  1. یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری این است که ما ایده پردازی برای تصمیم گیری را در فضایی خارج از آن مسئله تجربه کنیم ؛

مثلاً اگر ما در حوزه کاری خود تصمیمی را باید می‌گرفتیم و جزو عواملی بود که نشان‌دهنده‌ی اهمیت تصمیم گیری در زندگی، و تصمیمی تاثیر گذار در زندگی فردی ما، محسوب میشود؛ میتوانیم با قدم زدن و دوش گرفتن و یا تغییر دادن محلی که در آن زمان هستیم به ایده های جدید تر و بهتر و شانس داشتن تفکر بازتر و گسترده تری درباره موضوع را به خود داده ایم و از مدیریت هنر تصمیم گیری در این موضوع  به خوبی بهره برده ایم ..

  1. سومین نکته از عوامل موثر بر تصمیم گیری، این است که باید به این نکته توجه کنیم که فرصت ها در گذر و گاهی اوقات در لحظه هستند ،

همان مقدار که به اشتباه تصمیم گیری در لحظه، میتواند برای ما خسارت به همراه آورد  از دست دادن فرصت و سستی در تصمیم گیری و انجام ندادن تصمیم درست در لحظه نیز برای ما مهم و تاثیر گذار است  .

گاهی اوقات تصمیم گیری در لحظه برای ما می‌تواند فرصت های زیادی را به همراه بیاورد که از آن به تصمیم گیری درست در لحظه یاد کردیم اما در مواقعی که حتی تصمیم گیری درست نمی‌تواند انجام گرفته شود ، تصمیم گیری ضعیف بهتر از تصمیم نگرفتن است .

با یک مثال این موضوع را روشن‌تر بیان میکنیم :

  • یکی از آن تصمیم‌گیری هایی که در لحظه باید انجام بگیرد، تصمیم‌گیری در لحظات بحرانی زندگی ماست که تصمیم‌گیری در آن لحظه بیسیار مهم ، و سرنوشت ساز برای یک فرد می‌تواند باشد .
  • مثلاً خانواده ای را در نظر بگیرید که برای گذراندن تعطیلات خود با کشتی به مسافرت رفته اند ؛این خانواده در آن لحظه ک همه چیز آرام و روبه راه  است، میتوانند تصمیم گیری درست در لحظه  ددسدت باشد و یا حتی تصمیم گیری خود را به زمان بعدی موکول کنند اما اگر از قضا، در آن کشتی حادثه ای رخ بدهد، همه در آن شرایط بحرانی باید تصمیم گیری را انجام بدهند و تصمیم نگرفتن درآن لحظه ،میتواند خسارت های جبران ناپذیری، بر جای بگذارد . بعضی از مسافران آن کشتی ، تصمیم میگیرند که از طریق جلیقه نجات  خود را نجات دهند،  بعضی ها تصمیم گیری در لحظات بحرانی را به شیوه ای دیگر مانند استفاده از  قایق های کمکی کشتی نجات انجام میدهند؛
  • اما نکته مهم داستان در این جا این است :

پدر آن خانواده دچار حادثه ای شده است و وزنی سنگین از قسمتی از کشتی بر روی پای او افتاده است ؛پسر بزرگ خانواده، باید تصمیم بگیرد تصمیم گیری در لحظه و تصمیم گیری در لحظات بحرانی یکی از هیجان انگیزترین  ودر عین حال مهمترین تصمیم های زندگی هر فرد است. این پسر تصمیم گیری در لحظات بحرانی را رقم می‌زند ،در حالی ک هیچ یک از اعضای خانواده امیدی به زنده ماندن پدر ندارند، او از اعضای خانواده میخواهد ک او را در این تصمیم گیری کمک کنند؛  او تصمیم میگیرد مانع را از روی پای پدر بردارد در حالی که همه میدانند با قطع شدن پای پدر احتمال زنده ماندن او به دلیل خونریزی کم می‌شود اما تصمیم گیری در لحظات بحرانی گرفته شده است با تلاش بسیار و در اوج ناامیدی همگان

مانع تکان می‌خورد و جسم بیهوش پدر از زیر مانع بیرون آورده میشود، تصمیمی ک از آن ما به تصمیم در لحظه یاد می‌کنیم برای این خانواده سودمند بوده است و با اینکه این کار در ظاهر امری دست نایافتنی بود، با این تصمیم گیری ،به امری ممکن تبدیل شد و جان یک پدر مدیون تصمیم گیری در لحظات بحرانی آن فرزند خانواده بود .‌..

با این مثال ساده و هزاران مثال از همین نوع در این زمینه می‌توانیم به اهمیت تصمیم گیری در زندگی روزمره خود پی ببریم، و در  زندگی خود بهتر و کارآمد تر از مدیریت هنر تصمیم گیری استفاده کنیم .

جناب صائبی کارشناس فرهنگی راه روشن با زبانی گویا نکاتی کارآمد در پاسخ این سوال شرایط خوب تصمیم گرفتن چیست را برای ما ، به اشتراک می‌گذارنند .

به امید فردایی روشن تر. راه روشن …

برچسب ها: بدون برچسب

نظر شما چیست؟

فیلد های ضروری با ستاره * مشخص شده اند.