ازدواج سفید از منظر روانشناسی

 

ازدواج سفید کابوس جامعه ایرانی یا رویایی شیرین؟

 امروزه در جامعه، جوانانی را می‌‌بینیم که بنا به دلایل کاملا شخصی و یا اجتماعی، شرایطی متفاوت از عرف جامعه را، برای خود برگزیده اند، که در اصطلاح  از آن به نام ازدواج سفید یاد می‌شود، اما در ابتدا باید بدانیم که ازدواج سفید چیست و چرا به آن سفید می گوییم؟ همانطور که از نام این ازدواج پیداست،هیچ مدرکی بر شرعی و یا قانونی بودن این ازدواج وجود ندارد، در اصطلاح، کاغذ کاملا سفید است، که این تصمیم کاملا تحت‌تاثیرعوامل مختلفی، صورت می‌گیرد.

 

در این مقاله، به هیچ وجه، به دنبال رد و یا تایید این سبک زندگی نخواهیم بود، بلکه درصدد هستیم تا از لحاظ روانشناسی و بررسی جوانب این ازدواج از دیدگاهی منطقی و عقلی، به سوالاتی نظیر دلایل ازدواج سفید در ایران، فواید ازدواج سفید و معضلات ازدواج سفید، بپردازیم.

 

در ابتدا می‌خواهیم به پاسخی روشن از اینکه ازدواج سفید چیست؟ بپردازیم.

 در این سبک زندگی، دختر و پسری تصمیم میگیرند بدون رفتن زیر بار شرع و عرف، بر اساس تمایل قلبی خود به زندگی با شریک مورد نظر خودبپردازند، اغلب این زوج ها از زیر بار مسائل مالی خود به طور کامل برمی آیند و حمایت عاطفی و مالی از طرف خانواده ها نمی‌شوند. عوامل و شرایطی

همچون مشکلات جدی اقتصادی، بیکاری، افزایش فقر، بلاتکلیفی های سیاسی و اجتماعی، اینترنت و رسانه های اجتماعی به تشدید بیشتر این وضعیت کمک کرده است. همچنین این اتفاق در افرادی که دچار خشم پنهان و یا افسردگی پنهان هستند رواج بیشتری دارد همین‌طور در افرادی که عمیقا احساس تنهایی می‌کنند و تصور میکنند با هیچکس نمیتوانند رابطه ای جاودانه داشته باشند که کاملا با روش های روان درمانی، قابل کنترل و درمان است.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که کسانی که این نوع سبک را برای خود برگزیده اند تقریباً همه زوج‌های مجرد از اقشار مختلف جامعه هستند، اما بیشتر آنها بعد از انقلاب متولد شده‌اند، تقریباً همه تحصیلات دانشگاهی دارند و به خوبی از سبک زندگی غیرمتعارف جدید خود آگاه هستند.

 

 دلایل ازدواج سفید در ایران

هر اتفاقی در زندگی، وابسته به علت و یا علت هاییست،

برخی از دلایل گرایش جوانان به ازدواج سفید به شرح زیر است:

  1. مشکلات مالی و عدم توانایی برای تامین هزینه های ازدواج و زندگی
  2. فرار و یا ترس از مسئولیت پذیری و تعهد
  3. مقابله با تحمیل نظر خانواده ها برای ازدواج
  4. اختلالات شخصیتی نظیر هوس بازی، تنوع طلبی
  5. قبیح بودن و سرسام آور بودنِ مراحل طلاق
  6. و..

این موضوع بیشتر نیازمند حساسیت و همکاری والدین است. زیرا دختر و پسری که در White Marriage قرار داشته و یا به آن تمایل دارند تلاش قابل توجهی برای مقابله با آن نخواهند کرد. دلیل اینکه ظاهر فریبنده این نوع پیوند، مانع از رفتار منطقی خواهد شد. بنابراین در این حالت، والدین نقش بسیار پررنگی در این زمینه دارند.

 

حکم ازدواج سفید در ایران

در این مورد نیز والدین نقش بسیار پررنگی دارند. در صورتی که فرزندتان ازدواج سفید کرده است قبل از هر عکس العملی می بایست آرامش خود را حفظ کنید. با برخورد غیراصولی با این موضوع شاید کار بدتر از این شده و فرزند خود را جسورتر کنید. حل این مشکل می بایست با توجه به شرایط موجود در خانواده و فرزندان انجام شود.

معضلات ازدواج سفید چیست؟

زمانی که یک اقدام غیرقانونی و غیرشرعی صورت می گیرد، قاعدتا تبعات بسیاری نیز خواهد داشت. تبعات اجتماعی یکی از مواردی است که به سراغ شخص خواهد آمد و ممکن است مشکلات متعددی را برای او به همراه داشته باشد. حتی اگر این اتفاق بصورت کاملا مخفیانه صورت گرفته و کسی متوجه این موضوع نشود پیامدهای فردی نیز در پی خواهد داشت این تبعات برای شریک دختر در جامعه امروزه، بیشتر خواهد بود.

 

 

به نظر شما، کدام راه منطقی تر وکم دردسرتر است؟

به نظر شما اگر قراربر ازدواج به سبک سفید باشد و شریکی در زندگی ما وجود داشته باشد که هر لحظه امکان تنها گذاشتن آن فرد وجود داشته باشد و هم‌چنین هزینه هایی از قبیل اجاره خانه و خورد و خوراک را متحمل شویم، چرا روشی کم دردسرتر را  انتخاب نکنیم؟ البته دائما استرس خيانت را در ازدواج سفید، خواهیم داشت ، زیرا هیچ قانونی از حق و حقوق های فرد در ازدواج سفید حمایت نمی کند، فرد در هر لحظه از زندگی با شریک خود، به راحتی می تواند زیر قول و قرارهای به اصطلاح قلبی خود بزند و تنهایی عمیق تری را برای فرد آسیب دیده به وجود بیاورد. در این سبک فرد یک نارضایتی قلبی وکاملا شخصی از خودش خواهد داشت، زیرا از قبیل اینکه خانواده معمولا حمایتی از این نوع ازدواج ها نمی کنند و احساس طرد شدن از طرف خانواده و عذاب وجدان را به همراه خواهد داشت.

اما در سبک دیگر و در ازدواج موفق ، فرد با اطمینان خاطر و رضایت قلبی بیشتری وارد فرصت های پیش رو ی زندگی خود می‌شود، زیرا حداقل می داند کسی که قبول کرده است که شریک زندگی او شود، به تمام قوانین عرفی و شرعی اعتقاد دارد ومی توان با اعتماد بیشتری برای آینده برنامه ریزی کرد.

همانطور که می‌دانید از دیدگاه روانشناسی شناخت علت و ریشه مشکلات بسیار مهم است. بنابراین این موضوع نیز مانند مسائل دیگر نیاز به بررسی و ریشه یابی دارد. پس از بررسی و ریشه یابی، بر اساس شرایط موجود امکان ارائه راهکار برای جلوگیری یا حل مشکل وجود دارد.

 

آینده این نوع ازدواج، به چه صورت است؟

ازدواج سفید ممکن است درابتدا زندگی شیرین و عاشقانه و زیبا و چشم نواز به نظر برسد، که فرد کاملا از قید و بندهای جامعه و شرع آزاد شده است این نوع زندگی هیچ آینده ای را برای فرد به دنبال نخواهد داشت، همچو سرابی فریب انگیز، فقط توان و لحظه های عمر ما را از بین خواهد برد و آینده ای کاملا تاریک و نامعلوم را برای فرد، رقم خواهد زد.

 

 

 

ازدواج موفق یا ازدواج سفید؟؟

بهرحال،هر انسانی چه زن و چه مرد، در زندگی خود به دنبال نفع بیشتر و سعادتی همیشگی است تا زندگی در رفاه و آسایش را برای خود و نسل خو به ارمغان بیاورد، ازدواج موفق یکی از بهترین و زیباترین دست اوردهاییست که یک فرد می تواند به عنوان هدیه ای در زندگی خود، آن را برای خود و اطرافیان خود، به ارمغان بیاورد.

پس بیاییم که راجب به این انتخاب سرنوشت ساز، سنجیده تر و با بررسی بیشتر جوانب  تصمیم گیری کنیم، و از انتخاب احساسی و یا تحت تاثیر عوامل و یا به دلایل تحمیل شده برجوزندگیمان و کورکورانه قبل از دست دادن سرمایه تکرار نشدنی زندگی یعنی جوانی و عمر خود جلوگیری کنیم.

 

بنظر شما، چه راه کارهایی وجود دارد که میتوان ازدواج موفق تری را برای خود رقم زد؟

استاد حورایی در دوره ازدواج موفق ، طی چندین و چند جلسه در قالب فایل تصویری، به بررسی کامل و جامع انواع ازدواج و ویژگی های یک ازدواج موفق، می پردازند.

 

به امید فردایی روشن تر

راه روشن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: بدون برچسب

نظر شما چیست؟

فیلد های ضروری با ستاره * مشخص شده اند.